Lyx vs budget: Tinted moisturisers

Det är flera som har önskat inlägg av typen lyx vs budget, så här kommer ett!

Läsare som har hängt med ett tag kommer nog ihåg hur mycket jag gillar Laura Merciers oljefria tinted moisturiser, men kan jag hitta ett billigare alternativ så blir jag så klart glad. Lumenes variant, Luminous Touch Natural Makeup, har jag testat under veckan med mycket lyckat resultat. Nyansen jag använder, 0 Vanilla Beige, är svagt gultonad och passar till och med blekfisar som jag – den näst ljusaste nyansen, 1 Cream Beige, är mer rosatonad för den som önskar det – och buffar jag lite mineralpuder ovanpå blir täckningen riktigt bra.

När det gäller just täckning känns Laura Mercier mer som en foundation, den är betydligt mer täckande efter ett lager än vad Lumene är, som beter sig som en klassisk färgad dagkräm och som mest jämnar ut hudtonen. Laura Mercier innehåller också spf 20, medan Lumene inte har någon spf alls.

Jag måste säga att jag föredrar budgetalternativet här. Lumene passar mig bättre färgmässigt – jag har Porcelain hos Laura Mercier och den känns lite, lite för rosa – och håller mig mattare under dagen. Att den är skirare och saknar spf gör ingenting.

Priset, då? Jo 445 kr för Laura Mercier mot 140 kr för Lumene gör faktiskt skillnad, även om den sistnämnda innehåller 20 ml mindre.

Comments

  1. Jag har en foundation från Lumene (Vitamin C+) och den är den bästa jag testat. Inte så täckande men den gör hyn jämnare. Dessutom är den så himla ljus (och inte för gul) att den funkar för en blekfis som jag. Men tyvärr verkar den har utgått ur sortimentet 😦

  2. Jag ska också testa Lumenen, den låter toppenbra!

Trackbacks

  1. […] har skrivit om den här färgade dagkrämen tidigare, men jag tycker att den förtjänar en egen recension också, för om man letar efter en färgad […]