Läsarfråga!

Lisan kom med en undran angående mitt desperata inlägg här:

”Hur står det till med din hy efter överexfolieringsincidenten (bidde långt ord..)?”

Jag har i vanlig ordning glömt bort att uppdatera er, som jag lovade, men det har blivit bättre sedan jag slutade helt med mekanisk exfoliering och hejdade min iver med AHA/BHA-syror. Nu ser min rutin ut så här:

Morgon
– Rengöring med Philosophy Purity Made Simple
– Dagkräm från Avène, Hydrance Optimal Light, eller Philosophys Hope in a Jar

Kväll
– Rengöring med GoW Cleansing Oil, som får sitta kvar ett par minuter medan jag borstar tänderna
Hope in a Jar med ett par droppar Rosehip Oil från Trilogy

Ett par gånger i veckan
– GoW Perfekt Pumpken Serum

Jag upplever mindre irritationer och en jämnare hudton, men jag har fortfarande små knottror här och var.

Comments

  1. Små hårda hudfärgade knottror får jag när min hy är fuktfattig. Då hjälper inte all olja i världen utan den behöver sällskap med en eller två små droppar av GOWs HA-serum. Blanda i handflatan med din olja inför natten och klappa in i huden, gärna ner på halsen också. Hyaluronsyran tillför ren fukt utan aktiva egenskaper och oljan låser fukten i huden. En lätt och billig metod som funkar perfekt för mig, kanske något för dig?

    • Testade den med manukahonung och var väl sådär imponerad trots initialt gillande. Vilket HA-serum använder du?

  2. Tack för svaret,va skönt att det blivit bättre för dig. Jag börjar nog bli liite mindre irriterad i huden jag med..tror mandelolja har hjälpt till en smula också.

    • Jag är lite orolig bara för den kommande vintern, brukar alltid bli galet torr och irriterad.

  3. Min hud brukar må bättre om jag inte tvättar ansiktet på mornarna när det är som kallast ute. Jag brukar då bara dra över ansiktet med lite alkoholfritt ansiktsvatten på en bomullstuss. Sen brukar jag byta ut löddrande rengöringar mot mildare rengöringsmjölk kvällstid.

    • Rengöringsmjölk har aldrig funkat för mig, jag tycker bara att de lämnar en läskig hinna på huden.

