Serge Lutens De Profundis

Tidigare i veckan slet jag ivrigt upp ett paket med parfymprover från fina Julia, och ett av proverna var Serge Lutens limiterade doft De Profundis, vars namn kommer från latin (De profundis clamavi – From the Depths I Cried) och är uppbyggd runt krysantemum. Det är en grön, jordig doft, och blommorna är nyplockade och fuktiga, och jag tänker på kyrkor – vatten, sten, rökelse, blommor – och när jag googlade läste jag mig till att krysantemum är en begravningsblomma i Frankrike, så min kyrkoliknelse var väl inte helt off.

Jag tycker mycket om De Profundis. Den har en inbyggd sorgsenhet och melankoli som tilltalar mig, men trots det blir jag bara glad när jag känner pustar av den, från mig själv eller från min halsduk.

Hållbarheten på min hud är god, cirka sex till åtta timmar, och den håller sig nära huden. 75 ml kostar €120 här, och decanter går att få tag på hos The Perfumed Court. Jag är mycket glad över mitt lilla prov på 5 ml och kommer att vårda det ömt.

