Jag har överexfolierat min hy!

Okej, jag VET att man ska vara försiktig med peelingprodukter men nu råkade jag vara lite FÖR entusiastisk och till följd av detta har jag ”belönats” med små vita pluppar på kinderna och i pannan. Ni vet. Milier.

Alltså har jag slutat cold turkey med ALLA mina produkter som innehåller syror. Mekanisk skrubb? Glöm det! Jag ska försöka stå ut i en månad utan exfoliering – en peelingfri månad! – i hopp om förbättring. Som tur är har jag snälla grejer hemma, som rengöringsolja och Trilogys nyponolja, som jag tycker så mycket om. Fortlöpande rapportering utlovas.

Har ni några andra tips? Bring me sunshine.

Comments

  1. Får man milier om man övererxfolierar huden? Jag har haft en riktigt irriterande en gång, precis vid inre ögonvrån. Inte fint alls, lyckade övertala en hudterapeut att ta bort den under en behandlig, eller ja helt borta är den inte, den är fortfarande lite vit men den syns knappt nu.

    • Ja, jag läste det i senaste Elle.🙂 Det låter ju rimligt dock, att överdriven exfoliering snarare ökar på talgproduktionen och leder till tilltäppta porer.

  2. Jag fick problem med irriterad och finnig hud efter för mycket syror. Jag bytte till rengöringsolja och använde aloe Vera gel som återfuktare under en vecka. Huden lugnade sig ganska omgående!

  3. Jag håller också peelingfri månad, eller ännu längre, jag har satt till 30 november!
    Exfolieringen (inkl massagen) kan öka talgproduktionen, men jag tycker det låter konstigt att det skulle täppa igen porerna.
    Milier brukar jag ta bort i ansiktsbehandling, peeling, ånga och sen öppna försiktigt med lancett eller kanyl, sen trycker man försiktigt ut dem.
    Hud med milier behöver mycket fukt och näring, men också peeling då och då. Det kan ta en mindre evighet innan de tar sig upp till ytan och försvinner av sig själva.

  4. Haha, jag gillar att sticka hål på milier, men jag får dem så sällan. Kanske är tur det…

  5. Hur går det med den peelingfria månaden? För mig har det gått en vecka och känner mig redan smutsig:/

Trackbacks

  1. […] kom med en undran angående mitt desperata inlägg här: ”Hur står det till med din hy efter överexfolieringsincidenten (bidde långt […]

