Vinn Body Shops nya doftserie!

Nu när höstrusket har satt in på allvar tänkte jag att vi skulle pigga upp oss med en liten tävling. Priset? Body Shops nya doftserie, White Musk Libertine! Paketet innehåller 250 ml duschtvål, 250 ml body lotion och 30 ml Eau de Parfum.

Så här gör du för att vara med och tävla: berätta om ditt bästa doftminne. Det kan vara vilken typ av doft som helst – något som får dig att minnas en särskild dag eller en speciell händelse. Jag är enväldig domare och utser mitt favoritbidrag på söndag 25/9 kl 21. Lycka till!

Tävlingen är endast öppen för läsare i Sverige.

Comments

  1. Jag vet inte nödvändigtvis om detta är mitt bästa (kanske snarare värsta :-)) doftminne men det är det som ligger mig närmast hjärtat.
    Doften av saltvatten från havet, blött trä från timmerstockar upplagda i hamnen och olja/diesel/nått från stora fartyg blandat med lukten av färsk sill. Visst låter det underbart? Det är dofter på påminner mig om min älskade morfar som tog med oss på sillfiske i hamnen i Blekinge på försommaren.
    Han blev sjuk och gick bort för snart 10 år sedan men doften finns ändå i min nästa.

  2. Mitt bästa minne är när jag var liten och bodde hemma hos min mamma och vaknade på morgonen och gick in i köket och kände lukten av nybakta bullar,underbar doft smak och minne🙂

  3. När jag var liten hade jag en bästis som hette Anna. Var och varannan dag släpade jag dit kassar med My little ponys och lekte tills någon av våra föräldrar tyckte det var dags att gå hem. Vi gled i från varandra över åren men våra föräldrar fortsatte umgås. När jag sedan under gymnasiet följde med hem till Anna på en middag blev jag helt snurrig när jag klev in i huset- det luktade rosa plasthästar- och barndom. Jag sniffar gärna på mina gamla Ponnyhästar ännu och tycker att de luktar helt fantastiskt- konstigt hur en doft kan få en att känna sig som sex år igen.

  4. Mitt starkaste och mest betydande doftminne är när min första dotter Signe föddes-09, inget slår doften av en nyfödd bebis🙂

  5. Jag älskar doften av nybryggt kaffe!
    När jag bodde i Uppsala och saknade min familj hemma i Finland (speciellt min mamma) kunde doften av kaffe göra att saknaden blev lite minder – eftersom den doften påminner mig om hur jag som tonåring brukade vakna på morgonen av ljudet av kaffekokaren och doften av kaffet som min mamma bryggde medan hon läste morgontidningen.
    När jag åkte hem till mamma och pappa på semester så låg jag och verkligen NJÖT på morgnarna, då jag fick ligga i mitt flickrum och känna doften av mammas kaffe.🙂

  6. Ååh, vill ha!
    Mitt bästa doftminne är en parfym som mamma hade när jag var liten. En vaniljdoft från Yves Rocher som jag kopplar till julen för att hon använde den mycket under den tuden. Så varje år tänker jag på den parfymen och jag har till och med sparat flaskan🙂

  7. Mitt bästa doftminne är nog från föräldrahemmet,när gårdarna spirar av nytt djurliv och lukten av solvarmt hö på kattungar. Även om jag uppskattar doften av parfym så finns det nog inget som slår det.

  8. Anna-Karin says:

    För två år sen så gick min älskade farmor bort i cancer, hon hade en signaturdoft som hon använt långt innan jag föddes. En blommig doft med noter av rosor. Denna doft har alltid varit förknippad med henne för mig, och varje gång jag får chansen att dofta på den drar den mig tillbaka till barndom och till hennes varma hand som smeker mitt hår. Doften är trygghet och glamour på samma gång. Precis som hon var för mig.

  9. det här kanske inte är det mest idylliska doftminnet, men det är för mig det starkaste. tillbaka till tidiga tonåren då jag började gå på klubb: då man stått och frusit i kön (i strumpbyxor, mitt i vintern, vad gjorde det?!) i säkert en timme för att få komma in, man har druckit vin direkt ur en petflaska, man har haft förfest hemma hos någon utanför stan. så får man dansa hela natten. man dricker stor stark och på slutet mycket vatten. det finns någon där som är snygg, som man kan dansa bredvid om man har tur. lukten av ung full killes hud på dansgolvet! lite tipsy, svetten från dansen blandat med billig killparfym, typ farenheit eller axe. all förväntan som ligger i luften, allt hopp, all spänning! man var så levande och världen … nej, LIVET låg för ens fötter!
    maaahaaw. men nu drömmer jag om andra saker. gillar förstås fortfarande att dansa, men det händer inte så ofta. det är helt okej.

  10. Jag minns doften av min första kärlek, en jämngammal pojke som jag var vansinnigt kär i när jag var 7-8 år. Det måste ha varit något speciellt tvättmedel de använde i hans familj för jag återupplevde exakt samma doft flera månader senare i ett sätt hotellakan. Dofter faschinerar mig, ofta är de starkare bärare av minnen än både ljud och bild, tycker jag.

  11. Lancômes parfym Trésor luktar precis som min mormor, så när jag går och doftar på parfymer tar jag mig alltid några sniff på den! Eftersom min mormor inte längre lever känns det som minnena verkligen blir starka när jag doftar på den! Det är nog mitt bästa doftminne.

  12. Tove Nordqvist says:

    Det första doftminnet jag kom på kopplades till just den här posten. Min allra första parfym som jag hade dag efter dag efter dag var Body Shops klassiker ”Dewberry”. Eller som den hette där jag bodde: ”Blå hallon”. Som jag älskade den parfymen. Jag tror inte jag har hittat en sådan trotjänare någonsin efter det, på femton hela år! Det var tider det….

  13. Mitt doftminne är det typiska med nejlikor på jul. Varje jul så gör vi i ordning ett fat med apelsiner med nejlikor i, och sprider såklart ut några nejlikor på fatet. Då vet liksom hela kroppen att det är jul och går in i ett avslappningsmode.

  14. Min absolut bästa doft minne är när jag vaknar upp bredvid min pojkvän & man känner hans personliga doft blandat med aftershave och disel fuel 4life parfymen. Den doften får mig och känna mig så varm & trygg, och får leendet att gå från öra till öra. Jag blir helt avslappnad & alla dåliga tankar & all stress bara försvinner från kropp & huvud.

  15. Jag älskar doften som blir när det precis har regnat riktigt mycket. Det känns som att hela världen är frisk och ren och alldeles klar! Man tänker extra bra tankar då också har jag märkt.

  16. Min favoritdoft är min pojkväns oskyldiga babydoft. Han behöver knappast någon parfym för att lukta som en nyfödd liten varelse, helt fantastiskt är det. Och trygg blir man verkligen i hans närhet.

  17. mitt bästa doftminne är när min kompis introducerade mig för viktor & rolf ”flowerbomb”. jag var frälst! när jag sedan besökte kicks med min sambo så hade de fått in sommarutgåvan ”flowerbomb la vie en rose”. en rosabubblande söt sagolik dröm! då var jag i extas! men, som fattig student hade jag inte råd. 1 vecka senare stod det ett litet paket på mitt säta i bilen. la vie en rose! jag blev så glad! la vie en rose är min mest älskade parfym. jag använder bara den när jag vill vara extra fin & den ger mig ett varmt lyckorus varenda gång!

  18. Den bästa doften i hela världen är lukten av min valp. Varje gång jag borrar ner min nästa och luktar på honom kan jag få tårar i ögonen av hur mycket jag älskar honom. Ibland sitter hans lukt på min tröja och plötsligt känns det som om han är vid min sida när jag kan vara ute och handla.

  19. Oj sånt här är ju så svårt.
    Men mitt bästa doftminne är nog ändå liljekonvaljer tidigt på sommaren/ sent på våren precis när det börjar bli varmare och de har slått ut och man kan plocka en bukett och ta med sig hem. När rummet doftar liljekonvalj så vet man att sommaren snart är här🙂

  20. Helt klart doften av Liljenkonvalt som påminner om sommarlov. De plockade man alltid vid skolavslutningen som barn och kan fortfarande minnas lyckan av sommarlov när jag känner den doften.

  21. Min gammelmoster bodde i ett gammalt hus på Söder i Stockholm. Hon hade en målarateljé i ett av rummen. Där var en speciell doft – en blandning av färg och terpentin. Jag var 7 – 8 år, men kommer fortfarande ihåg den speciella doften så väl.
    Och minns henne när jag någon gång känner en liknande doft.

  22. Det bästa doftminnet ja har är när ja hade fött min dotter, ja fick aldrig upp henne på bröstet som man brukar få, för hon andades inte å va väldigt förtitigt född, men när ja väl fick hålla henne å lukta på henne så kom glädjetårarna, att ja hade blivit mamma för första ggn, å min fina vackra dotter levde. Att få lukta på bebis är de godaste som finns, sen att de är ens eget mirakel gör de ännu starkare, de kommer ja bära med mej för resten av livet

  23. Kan inte säga en direkt doft men ibland kommer någon lukt över en och man förknippar direkt det till något, tex sin mormor, en maträtt, ett viktigt minne eller något obehagligt. Kommer tex ihåg när jag jobbade på hemsamarit, hette så förr i tiden när man gick hem till äldre och hjäpte dom, hihi,( gammal man låter) kom in i en trappa där det luktade något som jag direkt förknippade som det brukar lukta hemma hos mormor och morfar, när mormor kokade soppa med klimpar i =o)

  24. Åh, rosa, rosa, rosa.-. Rosagalna jag är såklart med & tävlar🙂.

    Mitt bästa doftminne är från när jag gick på gymnasiet, under den tidne mådde jag otroligt bra och hade många vänner som jag trivdes med, hade bra självförtroende och allting. Doften var ingen speciellt doft, men ibland kan jag känna doften och ryckas tillbaka när jag stter i skolkorridoren med några vänner och snackar, har roligt, trivs med den jag är! Doften kommer ibland om jag är ute eller i en butik, och då dras jag direkt tillbaka till just det minnet.. Det är så kul när dofter får en att minnas bra saker, luktsinnet skulle jag aldrig vilja förlora.

    Kram Nathalié
    n.teodorson@gmail.com

  25. anette carlsson says:

    Jag har ett favoritdoft minne av MYSK. Jag är femton år och mysk flaskan är liten och varje gång jag och mina vänner skulle ”UT” så tog vi några droppar av den. Jag minns fortfarande hur gott den luktade. Det var även då jag smakade på vin och sprit för första gången och hade mina allra första ”fyllor”. Det var på den tiden ”Noice” och Gyllene Tider åkte runt i alla folkparker och spelade. De skrev autografer på min arm som jag aldrig ville tvätta bort. Aldrig har Folkparkerna haft så bra framträdande sen enligt mig, ja förutom Gyllene Tiders Återtåg. Så Noice, Gyllene Tider och de första pojkvännernas oskyliga pussarna hör ihop med doften MYSK.

  26. Mitt bästa doftminne är en tröja som jag hittade i garderoben (Som fortfarande doftade av min kära sambo) när han varit borta i 4 månader för att ansöka om uppehållstillstånd i sitt hemland.
    Nu har han varit borta i 6 månader och doften sitter kvar i tröjan så jag sover med den under kudden, blir alltid lugn av att känna den! Saknaden blir nästan större även om jag också lättare minns hans doft:)

  27. Med små barn i familjen har det naturligt fallit sig naturligt att vi har valt tvättmedel och sköljmedel som varit oparfymerade. Nu flera år senare kände jag dock att det är dags att testa om barnen fixar lite ”luktagottmedel” i sina kläder. Valet av doft var inte särskilt svårt när jag stod där i affären. Äpple! Äpple måste det bli! Ett av mina tidigaste doftminnen är att det alltid luktade så gott när mamma hade tvättat och då luktade det alltid äpple🙂 Det återstår att se om samma goda barndomsdoft kan sprida sig i mitt hem. (Springer ner i tvättstugan nu på en gång)😉

  28. Mitt bästa doftminne är Bronze Goddess från Estée Lauder. Påminner mig om Rhodos och en underbar semestervecka jag hade där med min pojkvän😀

  29. Vad är väl den friska doften av sommarregn!

  30. Utan tvekan poeme! Den får mig att minnas första jobbet då jag äntlgen ade råd att köpa en riktig parfym!:)

  31. Mitt starkaste doftminne är från när jag var liten och följde med min pappa på racerbåtstävlingar. Bara jag tänker på det så känner jag doften av metanol och blir nostalgisk.

  32. Jag gillar doften av nyfallet regn då allt känns så mycket friskare och luften så klarare. Denna doft påminner mig om skog och natur. Om ett liv på landet där jag ser fram emot att få bosätta mig. Som stadsmänniska vill jag till denna kontrasten där lugnet förhoppningsvis lagt sig och inga bilar som ljuder i mina öron.

  33. Åh mitt bästa doftminne, när jag första gången fick dofta på killen jag gillar’s parfym, på honom. CK Man, den underbaraste killdoften som finns. Jag går jämt på stan och sprutar provstickor med parfymen och lägger i sängen så jag tänker på honom när jag ska sova! Underbart!

  34. Mitt bästa doftminne är nog varje år när syrénen blommar. När jag går förbi en syrénbuske så strömmar minnen med somrar hos mormor eller hos moster när jag var liten. Då man var på landet länge och inte brydde sig om någonting förutom att vara ute, leka och ha roligt. Spritter i kroppen varje gång.🙂

  35. Sommaren när jag var 12 år så blev jag jättekär i en 13-årig kille på min farbrors 50-års fest. Festen var vid mina föräldrars sommarstuga och vi satt hela kvällen och pratade vid sjön och gned porsblad mellan fingrarna. Den kvällen frågade han mig om jag ville brevväxla med honom och det gjorde vi en tid innan det rann ut i sanden.

    Sommaren när jag var 16 år och då satt jag vid sjön och gned porsbladen mellan fingrarna och mindes vår kväll vid sjön. Då bestämde jag för att ta kontakt med killen jag varit kär i för fyra år sedan. Vi träffades återigen den sommaren och då blev vi ett par – nu, lite mer än tio år senare bor vi ihop och är fortfarande lika kära. Varje gång jag är vid vår sommarstuga och går ner till sjön så tar jag ett par porsblad och gnider mellan fingrarna och minns den första kvällen vi träffades som om det var igår!

  36. Känns så löjligt att skriva mitt bästa doftminne när andra har storslagna grejer som ‘när min dotter/son föddes’…

    Men i alla fall. Mitt bästa doftminne är relativt nytt, jag har efter mer än 10 år hittat min gamla ponny som jag letat mig galen efter. Att krypa in i hagen och lägga armarna runt honom och trycka ner ansiktet i hårremmen igen efter så lång tid går inte att beskriva. Alla som har varit hästtjejer/killar någon gång i livet vet vad jag pratar om. Det är en doft som uttrycker trygghet, lugn och en oerhörd styrka.

  37. När jag var liten för ca 50 år sen fick jag en liten flaska ”liljekonvaljparfym” som jag fick ha en droppe av på en näsduk som skulle ligga i ”handväskan” och dofta gott. Älskar den doften än i dag! (på blommorna)

  38. Det minnet som dyker upp är när jag hade varit ute och dansat på min studentnation. Jag var rätt nybliven singel och hade precis börjat flörta lite igen. Jag hade följe med en supersöt nördig kille en bit på vägen hem när klubben stängde. Det var vinter och kallt och han fick låna mina rosa vantar tills vi var framme vid hans ställe. Jag fick en puss och några varma kramar innan vi skiljdes. Sen gick jag vidare mot bussen och åkte hem till mitt och upptäckte att mina vantar luktade Hugo Boss. De luktade gott i flera dagar efteråt och jag tänkte på den söta pågen med svarta glasögon och snedlugg varje gång jag tog på mig dem efteråt.

  39. Ett minne som slår mig när jag sitter här och funderar är doften av vedeldad bastu. När jag var liten och min mormor och morfar levde åkte vi alltid till Finland och bodde hos dem såfort mamma och pappa hade semester. De hade en vedeldad bastu och det sprakade och doftade underbart. När vi satt därinne i bastun och tittade vi ut genom det lilla, lilla fönstret med en spetsgardin såg vi ofta älgar gå förbi utanför på åkern. Ibland kom älgarna fram till bastufönstret, alldeles nära och tittade in. Min bror och jag drack Jaffa och tittade på älgarna, veden sprakade och det var varmt och gött. Vilka underbara tider det var!

  40. Mitt starkast doftminne är från min morfar. Nybakad sockerkaka doftade det alltid när man var dit och hälsade på, och än idag när någon bakar sockerkaka kommer jag såväl ihåg känslan man fick när man klev in i mina morföräldrars hall. Sen att man alltid fick en slant när man var dit också. =)
    Sen tycker jag att hösten har en speciell doft, en lite kall doft när löven börjar falla, en frisk och ren doft.
    Fantastiskt att en liten liten pust av en doft kan få en att känna massa känslor, minnas och genast komma i den stämning som doften påminner om. =)

  41. Det här kanske låter lite märkligt men jag älskar doften av dammsugare! Alltså hushållsredskapen.. Brukar alltid stoppa in näsan där det blåser ut varmluft och dra några djupa andetag. Jag tycker att det doftar underbart! Spenderade mycket av min barndom hemma hos mormor och morfar, mormor städade ofta och jag kommer ihåg att jag gjorde samma sak då. Det är en doft av barndom och trygghet!

  42. Mitt starkaste minne är doften av tjära från barndomens somrar på landet i min släktings stuga. Jag minns det som idag när han brukade tjära taket. Till råga på allt tappade jag min gosedjursgris i tjäran och den blev aldrig ren igen. Trots det är det ett fint minne.

  43. Mitt doftminne är när jag dansade med min man första gången, första gången vi träffades. Han luktade Drakar Noir, och jag blev alldeles pirrig och varm i kroppen.
    Dessvärre har väl den doften utgått, men ibland känner jag någon doft som påminner om den och blir varm i kroppen och känner att jag saknar honom om han inte är i närheten.
    Tänk att man fortfarande kan känna sån värme och kärlek!
    Den 3:e januari är det 20 år sedan.

  44. Det var när jag för första gången sniffade på Esteé Lauders Bronze Godess inne på Harrods i London. Det var en av dom bästa dagarna mitt liv för det var under den vistelsen som jag upptäckte att det var till london jag ville flytta efter studenten. Och nu blir det så! Studenten tar jag om 8 månader och arrangemangen för min londonflytt är redan ordnade. På något sätt föknippar jag alltid bronze Godess med doften av framgång och drömmar som går i uppfyllelse (cheeezy, but true). Det är den doften jag ska bära när jag börjar jobba på Bishop arms i London i höst😀

  45. Svårt. Mitt bästa doftminne borde väl vara besöket på Roja Dove i London eller Saks parfymavdelning i New York. Men mitt bästa parfymminne är ändå den första parfymcirkeln som jag och några vänner hade för ett par år sedan. När man har ett starkt intresse för ett område är det underbart att få dela sina tankar med andra som älskar samma sak!

  46. Lotta: om du läser det här, Guy Laroches Drakkar Noir finns fortfarande att köpa över nätet från flera svenska nätbutiker. Kostar nästan ingenting dessutom. Unna dig lite parfymnostalgi!

  47. Pernilla W says:

    Har ett speciellt doftminne som jag aldrig glömmer… Det var när jag jobbade på fritids och hade en doft som hette Anai anai på mig… en liten kille runt 7-8 år säger till mig ”Det luktar Pernilla”. Tyckte det lät så gulligt och jag kommer ihåg det fortfarnade fast det gått många år sedan jag jobbade på fritids med alla dessa underbara ungar som talar precis från hjärtat…

  48. Min son doftar precis som min pappa gjorde-han är 21 år nu och pappa finns inte längre i livet men hans doft lever kvar.

  49. Jag är uppvuxen i en liten by i Skåne. Varje år från september till januari kunde man känna en underbar sötsliskig doft i luften, som jag enda sen barndomen och resten av livet kommer att förknippa med vinter. För mig är det inte vinter på riktigt utan den vintriga, kyliga, underbart sötsliskiga doften som sprider sig i näsan och ut i kroppen. Doften från sockerbruket är något som jag alltid kommer att bära med mig och aldrig glömma, även om det sedan många år är nedlagt och jag flyttat därifrån.

Trackbacks

  1. […] ni har missat tävlingen där ni kan vinna ett doftkit från Body Shop så har ni fortfarande chansen – jag utser en […]

