The Body Shop Extra Virgin Minerals

I mitten av oktober* lanseras Body Shops nya linje med mineralmakeup, som ersätter den gamla Nature’s Minerals. I utbudet hittar vi tre olika typer av foundation: kräm-till-puder i dosa, flytande samt löst puder. Jag hade förmånen att testa samtliga redan i augusti, och här kommer utlåtanden samt nyansprover.

Från vänster: Cream Compact Foundation SPF 15 205 Rose Vanilla, 295 kr, Liquid Foundation SPF 30 202 Natural Vanilla, 275 kr, Loose Powder Foundation SPF 25 205 Rose Vanilla, 295 kr

Som ni ser matchar inte nyanserna för fem öre, men det går ju ändå att bilda sig en uppfattning om täckning och känsla – och med åtta olika nyanser att välja mellan bör de flesta kunna hitta någon som passar.

Min favorit bland underlagen är helt klart krämpudret, som känns skönt på huden och ger lagom täckning utan att kladda. Jag har testat att applicera både med den medföljande borsten (skippa), platt foundationpensel samt stipplingborste från Real Techniques, och jag föredrar den sistnämnda. Bra också med spegel i locket för påbättrande under dagen!

Den flytande foundationen och det lösa pudret har jag använt både var för sig och tillsammans – det sista är en bra lösning om man vill ha ett mer täckande resultat då båda produkterna är relativt skira och ger mest en utjämnande effekt, beroende på hur mycket man tar, givetvis. Tilläggas bör att det lösa pudret inte innehåller vismutoxyklorid.

Krämpudret och den flytande foundationen innehåller också Community Fair Trade-tillverkad 100% ren, kallpressad jungfruolivolja, därav namnet Extra Virgin.

Produkter utskickade för recension. Mina åsikter är mina och har inte påverkats av tredje part. Se gärna min policy för mer information.

*Serien var planerad att släppas i september, men har nu blivit framflyttad till mitten av oktober.

Comments

  1. Fröken Frodig says:

    Jag har varit supernyfiken på dessa underlagen sen jag hörde talas om dom, jättebra med recension, tack för det! Ska kolla in krämpudret snarast.

  2. vill ha både lös och cream🙂 längtar till oktober!

