31 dagar Fröken Rosa: dag 1

När började du sminka dig och hur lärde du dig att sminka?

Jag började intressera mig för smink redan som liten, när jag smög in i badrummet när inte mamma såg för att rota i hennes sminkväska. Allra mest minns jag hennes Revlonläppstift, det var rött med en beige cirkel i mitten, för att ge lite extra plut. Jag brukade också tvinga henne att måla mina naglar.

När jag var tolv köpte jag mitt egna smink för första gången. Det blev ett puder från H&M, i en nyans flera gånger för mörk för min hy, och en stor, lila puderborste. Min kompis och jag hade likadant puder, och när vi kom till skolan med identiska kanter vid käklinjen skrattade lärarna åt oss. Under samma period började jag också med mascara, oftast blå eller turkos.

Jag är helt självlärd när det gäller makeup. Min mamma hjälpte förvisso till med tips om hur man applicerar mascara, och hon visade mig hur jag skulle plocka ögonbrynen, men då hon inte har något sminkintresse i övrigt har jag fått pröva mig fram själv, först via tidningar och musikvideos. Madonna var en stor inspirationskälla på den tiden!

null 31 Days of Fröken Rosa starts today, and the first subject is at what age did I start putting on makeup, and who taught me to do it?

I’ve been interested in makeup as far back as I can remember, and I would sneak into the bathroom to play with my mother’s makeup when she wasn’t watching! My mother was also the one who taught me the basics, but besides that I’ve taught myself by looking through magazines – and Madonna videos!

Comments

  1. Kul att du fick hjälp och tips av din mamma, själv inspirerade nog min mamma mig en del men hon fick inte hjälpa till.

