London, del 2: lite annat

Jag åker ju inte till London bara för att shoppa, även om det är en mycket trevlig sysselsättning att springa i affärer – särskilt när det är närmare 30 grader varmt och det nästan ångar om trottoarerna – fast när man har varit där så många gånger som jag har finns det inte så mycket kvar att pricka av på att-se-listan. Istället åker jag dit för att koppla av. Min egna lilla oas i vardagskaoset!

Vi (alltså min mamma och jag) bodde på Best Western Burns Hotel i Kensington, på en sidogata till Earls Court Road. Här är utsikten från mitt fönster. 

Big Ben sedd från Trafalgar Square, bilden är tagen från trappan till National Gallery. Jag älskar arkitekturen i London, alla klassiska gamla byggnader… Grandeur är ordet jag letar efter.

På tal om klassiska gamla byggnader: Harrod’s är ett måste under resan – här köpte jag min parfym från Origins samt ett par julgranskulor från varuhusets Christmas Shop, som redan har öppnat. Det är såklart en riktig turistfälla, men personalen är oerhört trevlig och hjälpsam, och det finns caféer och restauranger här som nästan är prisvärda.

Jag hade med mig en lista på parfymbutiker jag tänkte besöka, och så blev det inget av med det. Jag tog i alla fall en bild på Penhaligon’s i Burlington Arcade vid Jermyn Street.

Man måste ju äta också, och helst äter jag en stadig full English breakfast med ägg, bacon, korv och black pudding. Bönorna lämnade jag dock.

Till lunch blev det oftast thaisallad från Pret A Manger, med kräftstjärtar, nudlar, morötter och stark dressing.

Ännu ett måste: afternoon tea. Små sandwiches, scones med sylt och clotted cream, och bakelser. Vi intog vårt på Caffé Concerto och betalade £26 för två personer.

Comments

  1. ooh jag vill verkligen åka till England nån gång! galet fint och deras kultur är ju underbar!

  2. Åh, så himla fint det är. Jag förstår att du gillar byggnaderna.

  3. Åhh vad mysigt, blir så jäkla sugen på att åka dit! Som den historienörd jag är så är British Museum ett måste när jag är i London och då främst den Assyriska samlingen. Har faktiskt inte varit i Towern heller och det känns som att jag måste släpa mig dit, Tudor-tiden är tillsamans med Vilhelm Erövraren min favoritperiod i engelsk historia.

    • British Museum i all ära, det är ett jättefint museum, men Towern! Åh, Towern! Vilket magiskt ställe! Jag är också historieintresserad, speciellt av Tudortiden, och det var helt fantastiskt.

