Fröken Rosa recenserar: Matis Résponse Jeunesse CityProtect 50

Det känns lite konstigt att recensera solskydd när det har ösregnat snudd på hela helgen – och ser ut att fortsätta resten av veckan – men då jag har testat den här lilla flaskan grundligt på sistone tyckte jag ändå att det var på sin plats med en recension. Först lite produktinformation:

Optimalt UVA/UVB-skydd året om! Att skydda huden från solens skadliga strålar och miljörelaterad stress är ett effektivt och enkelt sätt att motverka dess förtidiga åldrande. Réponse Jeunesse CityProtect SPF 50 är en ultralätt emulsion som appliceras ovanpå dagcremen. Den absorberas snabbt och skyddar huden optimalt hela dagen mot såväl UVA- som UVB-strålar, samt oxidativ stress och torr luft. Den silkeslätta konsistensen och den milda, naturligt fräscha doften gör den snabbt till en daglig favorit för alla som lever i storstadspuls, och den är otroligt dryg – en liten mängd räcker långt. Som vanligt vad gäller Matis är den baserad på naturens finaste ingredienser, förädlade med växtteknologi.

Jag gillar det här solskyddet av flera anledningar. Först och främst för att det är så lätt, det sjunker snabbt in i huden och lämnar inte efter sig någon otäck hinna, som andra solskydd jag har testat, utan gör ansiktet sammetslent. Det är inga som helst problem att applicera foundation ovanpå, vare sig flytande eller puder. Den är heller inte portilltäppande, och så är den dryg också – vilket den borde vara, med tanke på att den lilla flaskan på 30 ml kostar 525 kr.

Hur väl funkar det då? Jo tack, alldeles utmärkt. Jag applicerade CityProtect 50 dagligen under den senaste värmeböljan, och jag som dels är väldigt ljus och bränner mig väldigt lätt, och dels får röda utslag när jag befinner mig längre stunder i solen*, blev inte det minsta röd eller irriterad.

Sammantaget är CityProtect 50 ett utmärkt solskydd för den som behöver mycket skydd – och den som har en plånbok modell större…

I korthet: Bästa solskyddet någonsin.
Pris: 525 kr för 30 ml.
Betyg:

Produkter utskickade för recension. Mina åsikter är mina och har inte påverkats av tredje part. Se gärna min policy för mer information.

*Plats för vampyrskämt här

Comments

  1. Jag är himla nyfiken på denna, men priset avskräcker lite…

  2. Var köper man den? Finns den i butik?
    Om man nu tycker man har råd…

