Det stora mimosaslaget

Mimosa är ett släkte i familjen ärtväxter, och är mest utbredd i tropikerna och subtropiska områden. Jag har tyvärr aldrig luktat på mimosa själv, men jag håller på att testa två parfymer som fått namn efter den gula blomman.

Annick Goutals Le Mimosa doftar öppnar med söt persikopaj som dominerar länge innan den går över till en mjuk och ganska intetsägande vit mysk. De utlovade noterna bergamott, anis och iris känner jag överhuvudtaget inte av. Den har dålig hållbarhet och efter ett par timmar får jag pressa näsan mot det ställe på huden jag sprejade den för att känna någon doft alls. Le Mimosa känns som en besvikelse – inte för att den inte doftar gott, för det tycker jag ändå att den gör – utan för att den inte alls är som jag väntade mig.

Mimosa från Czech and Speake öppnar med en käftsmäll av vita blommor, pelargon och ylang ylang. Min näsa blir helt överväldigad och jag tycker att jag luktar tantparfym. Hållbarheten är god, och efter några timmar torkar doften  ner till en träig bas och först då vill jag sniffa på min handled igen. Det här är långt ifrån min favorit bland Czech and Speakes dofter, och jag drar mig faktiskt lite för att ta fram mitt prov igen.

Aus Liebe Zum Düft har prov på Le Mimosa och Czech and Speake hittar man enklast här.

Comments

  1. Låter ljuvligt!

  2. Jag har luktat på den gula blomman och gillar doften. Har varit nyfiken på Le Mimosa och har tänkt beställa den – måste göras snart!

  3. Jag har provat Yves Rocher Mimosa bodylotion, den luktar gott och håller länge. Finns i edt också, men den har jag inte testat. Brukar vara bra priser där!

