Smell the roses

Ros är en lite knepig doftnot för mig. Jag älskar doften av den daggvåta, nyutslagna, skira rosknoppen, men ryggar förskräckt tillbaka så fort rosorna blir tunga och kvävande. Prada lanserar i vår en ny flanker till Infusion d’Iris (som jag bestämt mig för att jag gillar, den är ett perfekt komplement till t ex en vit linneskjorta), fyller den med rosenblad, te, honung och en gnutta mint, och kallar den Infusion de Rose. Jag testade flankern Fleur d’Oranger när den kom ut för två år sedan, men den föll mig inte alls i smaken då den mest påminde om gammal dammig tvål på min hud, och varianten med tuberose gick min näsa helt förbi.

Jag har inte sett Infusion de Rose i svenska butiker än, men den släpptes tydligen i USA förra månaden och då lär den väl dyka upp här så småningom. Måste leta upp en decant och prova om den är något för mig!

Har ni några tips när det gäller just rosdofter? Paul Smiths Rose har jag sniffat på ett par gånger men aldrig på huden, och den tyckte jag verkade trevlig.

Comments

  1. Linda Johansson says:

    Jag trodde att jag hatade rosor i parfym, pga alla idioter som dränkte sig i Trésor när jag gick på högstadiet/gymnasiet. Det är min hatparfym nr 1, totalt vidrig och jag mår så illa av minsta lilla doft från denna.

    Men så förälskade jag mig i Diors Midnight Poison och upptäckte att rosor kan dofta helt underbart och väldigt olika beroende på vilken parfym det är.

    Så mitt bästa tips (förutom att testa Midnight Poison om du gillar starka, tunga dofter) är att aldrig utesluta någon parfym bara för att man tror att man inte kommer att gilla den…
    Jag gillar också Pradas Infusion d´Iris!🙂

    • Trésor ja, den kommer jag ihåg – det är en typisk doft som kan lukta gott på andra men som bara doftar sötsliskigt på mig. Midnight Poison är tyvärr i tyngsta laget för vad jag klarar av.

  2. Har också lite svårt för rosdoft på flaska, men Body Shops Moroccan Rose föll jag som en fura för. En enkel rosdoft utan andra krusiduller, lätt och fräsch.

  3. Julia says:

    Kicki sa visst något om att Infusion de Rose inte skulle komma till Sverige men det låter väldigt märkligt i mina öron. Det är ju sådana dofter som säljer bra här. Jag tror att du skulle gilla Juliette has à Gun Miss Charming.

    • När jag googlade efter info om Infusion de Rose läste jag att Chloé ska lansera en ”rosigare” version av Signature, har du hört något om det?

      Miss Charming har jag faktiskt luktat på vid ett par tillfällen när jag befunnit mig på NK. Jag tror att jag gillade den, om jag minns rätt.

    • Jag beställde precis ett discovery kit á 6 x 2 ml från Juliette Has a Guns webshop, det kostade bara 63 kr och frakten var gratis. Längtar!

  4. Jag trodde precis som Linda att jag för alltid förluktat (är det ord?) mig på rosdofter men ack så fel man kan ha. Jag håller nämligen med Anki om att Body Shops Moroccan Rose är underbar. Den är så underbar att jag till och med lyckades med att få syrran att köpa den. /N

  5. Jag har också Morroccan rose från The Body Shop och gillar den skarpt, sen gillar jag Crabtree&Evelyns ros-serie Rosewater där jag just nu använder handkrämen.

  6. Ellinor says:

    Stella McCartney Rose Absolute är min dagdoft.. namnam!

