Feel Unique och växlingskursen

Här kommer ett tips som jag fick av en läsare för ett tag sedan, som jag ville dela med mig till resten av er ifall ni missade hennes kommentar. När ni handlar hos Feel Unique, välj priser i brittiska pund istället för svenska kronor – då blir kursen mycket bättre! Kolla in mitt exempel:

När jag räknar om summan i pund till svenska kronor hos Forex får jag en mycket bättre kurs, och primern kostar mig då 225 kr. Jag sparar alltså 50 spänn! Det verkar dock bara vara Feel Unique som använder en sämre kurs, jag har testat samma sak hos Beauty Bay och de följer den aktuella växlingskursen.

Comments

  1. Hjälp, det är STOR skillnad! TACK, det hade jag inte kommit på själv 😀

  2. Anja Andersson says:

    Vill bara informera om att Asos gör på samma sätt, väljer man svenska kronor får man en sämre växlingskurs jämfört med pund. Kan vara bra att veta tänkte jag.

  3. Vilket bra tips! Tack till både dig och Sandra 🙂

  4. Jag lade en ganska stor order hos Feelunique häromdagen i pund så jag sparade nog många sköna kronor… fattar inte att de inte följer kursen. Jag kom på häromdagen när jag var på Åhléns att om man handlar i euro så blir det också billigare för de verkar inte ha fattat att eurokursen ligger lågt nu. Ta t ex prislapparna på Esprit’s kläder, på dem står det både svenska kronor och euro mm. Där är det ju lätt att jämföra om man har lite koll på den aktuella kursen. Jag frågade en expedit om jag fick välja vilken valuta jag ville betala i och hon såg inga hinder att betala i euro. Så fråga i er butik så kan ni spara pengar!

  5. Men, att man inte tänkt på detta tidigare!! Kolla själv nu på asos och det var långt ifrån samma pris. Vad fult utav dom!

  6. Bra med sådana här tips! 🙂

  7. Linda Johansson says:

    Feelunique har använt sin egen speciella valutakurs i minst ett år, jag reagerade redan första gången jag handlade därifrån. Det jag har varit förvånad över är att ingen annan svensk verkar ha lagt märke till det, för när jag googlade hittade jag ingenting om detta problem.
    I början trodde jag att det var jag som var så dum och inte kunde räkna rätt, det var ju så många bloggare som hyllade och rekommenderade Feelunique, var det verkligen ingen annan som reagerade över att priserna var mycket högre i svenska kr än aktuell valutakurs?
    När jag skulle handla senast så kunde jag inte välja någon annan valuta än svenska kr, så jag valde en annan brittisk webshop istället och tjänade pengar på det, trots att det inte ingick gratis frakt. Jag känner mig lite lurad av Feelunique, det känns som ett medvetet bedrägeri eftersom det har pågått så lång tid, det kan inte vara ett misstag!

  8. Linda Johansson says:

    Jag handlade hos Beauty Bay idag och valde svenska kr. Jag har kollat valutakursen tidigare hos BB och det har stämt till 100% och därför kände jag mig säker.
    Det blev 387 kr och i kassan stod det att debitering sker i pund: 38,45. Enligt Forex hemsida så blir 38 pund ca 400 kr och det stämde ju inte med summan hos Beauty Bay. Men på mitt kontoutdrag stod det 399 kr…

    Så tydligen uppdaterar inte BeautyBay sin valutakurs så ofta… Hädanefter ska jag alltid välja att visa priserna i brittisk pund så jag inte blir besviken.

    Jag har förresten Handelsbanken och betalar med VISA som är kopplat till mitt konto (inget kreditkort) och jag har aldrig sett att de har debiterat mig för valutaväxling osv. Vet någon hur det där funkar?

    • Jag har visserligen Nordea, men betalar också med VISA kopplat till mitt konto och jag har heller aldrig blivit debiterad för valutaväxling.

  9. mrsmodesty says:

    WHAT!? Detta hade jag ingen aning om, tack för upplysningen! Jag trodde de följde aktuella valutakursen och att det var smidigt att slippa sitta och räkna om pund, men nu ska det givetvis beställas i pund! Naturligtvis förstår de väl att de tjänar på att inte följa den aktuella valutakursen…

  10. Har märkt detta också för ett tag sedan. Man blir lättat när kontoutdraget verkar att vara billigare är FeelUnique’s egna priser! Wii

  11. Jag googlade feelunique eftersom jag tycker deras priser verkar så oehört billiga. Tex TIGI shampoo. Ett Duo-pak Dumb Blonde kostar 450 hos lyko (Svensk butik) men bara 17 pund hos feelunique.
    Känns som det är något lurt.. Kan man verkligen lita på att det är samma produkt? Såfall är det ju fantastiskt!!

  12. Tack så mycket! Sparade 200kr när jag handlade nyss 🙂

