Fröken Rosa recenserar: Idun Minerals

Idun Minerals är ett nytt mineralmärke på den svenska marknaden, och kommer att säljas exklusivt på Apoteket från april. Jag var på ett bloggevent för ett par veckor sedan där företaget tillsammans med Frida Fahrman presenterade produkterna, och fick med mig ett par hem. Jag har testat en foundation, en gröntonad concealer (ej med på bild), samt en kabukiborste.

Kabukiborsten har jag inte så mycket att säga om förutom att jag älskar den. Den är gjord av taklon, för att inte irritera känslig hy, och är underbart mjuk och len och absolut perfekt till alla typer av puderprodukter.

Den gröntonade concealern Idegran har kommit väl till pass när jag har haft smä röda märken efter läkta plitor, men annars är det inget jag känner ett större behov av.

Den foundation jag fick, i nyansen Saga, är ljus med neutrala undertoner och på gränsen till för mörk för att jag ska känna mig riktigt bekväm, men nyansen funkar. Det är en av grejerna jag gillar med mineralfoundation, de är i allmänhet lite mer förlåtande i nyanserna än flytande ditos. Finishen skulle jag beskriva som sidenmatt, det blir en naturlig sorts lyster som ser hälsosam ut utan att för den skull ge intryck av flottighet. Täckningen tycker jag är bra och är lätt att kontrollera, från lätt till mer täckande, om man så önskar. Hållbarheten är inget att klaga på heller, pudret sitter bra hela dagen – med hjälp av ett fixerande puder i t-zonen – och lägger sig inte i porer. Det här är en foundation som är bekväm att bära, helt enkelt.

I korthet: Bra foundation i mellanprisklassen.
Pris: Från 299 kr på Apoteket.
Betyg: för kabukin, för foundationpudret, för concealern

Produkter utskickade för recension. Mina åsikter är mina och har inte påverkats av tredje part. Se gärna min policy för mer information.

Comments

  1. jag är så sugen på deras foundation!

  2. Blir sugen på att testa! Just nu håller jag på att testa Tikei vilket jag tycker funkar jättebra, bra hållbarhet och väldigt fin finish! Men kanske får det bli den här sen!

    • Jag har aldrig testat Tikei menjag har hört att det ska vara bra. Kanske nästa gång?

  3. Kul att läsa! Jag är rysligt nyfiken på Idun Minerals!

  4. Tittade på foundationen idag, verkade väldigt glittrig. Blir resultatet väldigt glittrigt i ansiktet eller det lägger sig?

    • Det blir mer som en lyster, samma typ av lyster som man har naturligt i huden. Inte glittrigt alls.

  5. ska testas! har sökt runt och bara sett bra kritik ang deras produkter 😉

