Vårsol betyder SPF!

Nu kanske jag går händelserna i förväg, men jag blir så lycklig när jag känner hur vårsolen – hur svag den än må vara – smälter bort snödrivorna och min vintertrötthet. Det betyder dock att det börjar bli dags att kika på nytt SPF för i år, och jag tror att valet kommer att falla på Anthelios XL 50+ Extreme Fluid från La Roche-Posay. Det är fritt från parabener, täpper inte till porerna, är vattenresistent, och passar även fetare hudtyper tack vare den icke-flottiga formulan.

Jag såg den på ett Doc Morris-apotek förra veckan, jag vet inte hur det är med de andra apoteken. Priset låg på 189 kr för 50 ml om jag inte minns helt fel.

Comments

  1. Jag har den produkten fast i spf30 och den är helt ok. Dock tyckte jag ändå att jag fick lite finnar av den. Men det kan även bero på att jag använde den i Spanien i somras när det var 30-40 grader varmt. Man får ju lätt finnar av att svettas mycket.

    • Ja, tyvärr är det nog så. Dock utsätter jag mig nästan aldrig för så höga temperaturer då jag är så pass känslig. 😉

  2. Fröken Frodig says:

    Låter bra, ska kollas in, fast om ett par månader 🙂 Bra pris också.

    • Ska tydligen finnas en färgad variant också – kanske kan vara något för den som vill skippa foundation på sommaren?

  3. Jag hade den förra sommaren och funderar på att köpa den igen.

  4. Linda Johansson says:

    Jag köpte den i somras och var inte nöjd. Jag har väldigt torr och känslig hud i ansiktet, men får väldigt lätt tilltäppta porer av hudkräm och smink.
    Jag valde varianten för normal el torr hy och spf 50. Den kändes svår att smörja in, gick aldrig in i huden tillräckligt, så jag kände mig vit och ”kletig”.
    Det blev inte snyggt med mineralpuder ovanpå, vilket är det enda jag använder som foundation och puder. Misstänker även tilltäppta porer.

    Funkar en lång dag på stranden om man inte sminkar sig och inte har något emot att vara lite vit av solkrämen. Men en vanlig dag på stan el arbetet med smink ovanpå? Nej, inte för min del.
    I år ska jag nog testa Bare Minerals sunscreen i puderformat. Kostar ”bara” ca 270 kr att beställa från en engelsk webbshop. I Sverige kostar den väl 500-600 kr, helt sjukt.

    • Solskyddet från Bare Minerals verkar vara praktiskt, men jag är rädd för att till och med den ljusaste nyansen är för mörk för mig.

  5. LindaH says:

    Jag har Eucerin Sun Fluid Face SPF 50 för 115 kr på Apoteket hjärta, har du ngn erfarenhet av den? Jag har aldrig tidigare använt så hög faktor på ansiktet men måste det nu pga pigmentfläckar.

