Fröken Rosa recenserar: Garden of Wisdom Fruity Exfo 5% Cleanser

Jag gillar att exfoliera ansiktet på morgonen – en kickstart, liksom – och vad passar då bättre än en exfolierande rengöring? Jag har kört med liknande rengöringar förut, men Fruity Exfo 5% Cleanser är den första som exfolierar effektivt men utan att torka ut huden.

Fruity i namnet syftar inte på någon mysig fruktdoft, utan på fruktsyrorna på innehållslistan – här ryms både salicylsyra och lacticsyra – och faktiskt luktar inte den här rengöringen så himla gott. Doften känns dock bara när man gnuggar den över ansiktet och är inget som stannar kvar.

En klick stor som en femtioöring räcker till hela ansiktet samt halsen, och löddrar lätt. Det känns skönt att tvätta sig med den här rengöringen, trots att den innehåller rikligt med BHA-syror varken pirrar det eller sticks i huden – men det svider till lite om man har sår efter en halvläkt plita – och jag blir heller inte röd efteråt.

Eftersom man inte ska använda syror runt ögonen passar det utmärkt att använda Fruity Exfo 5% Cleanser på morgonen i duschen. På kvällen använder jag min vanliga rengöringsolja för att lösa upp och ta bort makeup.

Summa summarum så är det här en riktigt bra rengöring. Den är dryg och prisvärd, och innehåller inga konstiga ingredienser. Min hy gillar den skarpt!

I korthet: Liten pärla som snabbt blivit en favorit – trots doften.
Pris: $12.70 (+ frakt) för 118 ml.
Betyg:

Comments

  1. Det där låter ju riktigt bra. Jag är sugen på att klicka hem lite Garden of Wisdom produkter. 😀

  2. Tycker du skriver om spännande produkter! Jag blir nyfiken.

  3. Det är snart dags för en ny beställning från GOW. Ska se om jag kan köpa en testförpackning av den här då.

Trackbacks

  1. […] – Fruity Exfo 5% Cleanser rengör med hjälp av lactic- och salicylsyra, löddrar lätt och gör huden len. Bra för hy som är normal/kombination/oljig. Rinnig i konsistensen. Räcker med en mängd mindre än en enkrona. Undvik att få i ögonen! Längre recension här. […]

  2. […] att ha läst Fröken Rosas recension om Fruity Exfo 5 % Cleanser visste jag att den hade en given plats i min första beställning från […]

