Kan man byta hudton?

Det låter som en konstig fråga, men jag har funderat på det under veckan när jag sminkat mig. Jag har alltid, så länge jag kan minnas, haft kalla undertoner i min hy och därför valt foundation därefter. På senare tid har jag dock känt mig mer bekväm i foundation som är neutrala i tonen då jag upplever att det balanserar mina röda partier bättre, och när jag applicerar mitt mineralpuder från Lucy Minerals i nyansen Fair tycker jag att jag ser ut som Miss Piggy i ansiktet – minus trynet. När jag har min NARS-foundation på mig, som drar åt det neutrala/gula hållet, känns det bara helt vanligt, som det ”ska”.

Har ni upplevt något liknande? Eller nojar jag bara?

Comments

  1. Låter väl helt logiskt. Jag hade också den tron ett tag, att ha foundations i ton med min egen kalla rosa hudton. Sen pratade jag makeup med en bekant som har otroligt mycket erfarenhet av fotograferingar och fick just det tipset att köpa på mig foundation med just gula toner så att man balanserar och slipper bli grisskär/rödrosig, speciellt på foton blir det väldigt tydligt.

  2. Just att switcha från kall/varm till neutral tror jag att rätt många gör. Jag är varm i hudtonen men vill inte att min foundation drar för mycket åt det gula hållet, då ser det ut som att jag har hepatit av något slag. Så länge man inte upplever för stor skillnad mellan kropp och ansikte är det ju bara att köra på🙂

  3. Det kan säkert vara så att man skiftar underton, kanske inte radikalt men lite grann. Så länge man väljer en helt neutral bas och inte en gul (hej MAC NC-serien) håller jag med om att det kan neutralisera rodnader och svagt rosa underton i huden.

  4. Känner igen mig! På vintern är jag mer kall än varm i ansiktet medan hals och resten av kroppen är lite varmare, då passar en mer varm och gul foundation bättre.
    Tycker också att det ser bättre med än lite för gul foundation än en för rosa🙂

  5. Jag har fått lära mig att neutrala toner, utan undertoner åt rosa eller gult utan snarare beige, är mest idealiska för kalla/ljusa hudtoner.

  6. Jag ser själv att jag har kall underton men testade ut en med neutral underton som smälte in bäst. Men vet att man kan kolla ut underton via blådroarna, har faktiskt en grön och en blå ådra på handleden just nu, haha. Men i övrigt är min kropp ganska ljus och gärna rödaktig.

  7. Jag har ganska neutral ton i huden men jag kan uppleva att min hud blir mer kall/rosa på vintern när jag är blek och sen mer varm/gul när jag blir lite solbränd. Fast visst är det så att det gula neutraliserar det röda mer effektivt. Så länge det bara kan anas och inte bli för gult. Det är nog väldigt olika och man får prova sig fram från märke till märke också. Det är ju lätt att tro att man har en kall ton om man är väldigt röd/rosa i ansiktet men man kan ju titta mer på halsen eller kroppen också. Man har ju oftast inte exakt samma ton. I alla fall är jag mer röd i ansiktet och mer åt gula hållet på kroppen.

