Fröken Rosa recenserar: Avène Cold Cream Body Lotion

När jag led som värst av torrhet för någon månad sedan, var jag totalt desperat efter lindring för min kliande och svidande hud. Jag hittade tillfällig lindring hos Avènes Cold Cream Body Lotion (men det var först när jag började med La Roche-Posay som problemen försvann).

Cold Cream Body Lotion är lagom tjock i konsistensen och går hyfsat fort in i huden, även om man får jobba lite. Bäst går det förstås om man fortfarande är fuktig efter duschen eller badet. Ett par timmar efter insmörjning ligger det en hinna på huden, ungefär som en extra fuktbarriär, vilket kan kännas lite kladdigt.

Det finns ett par detaljer jag gillar extra mycket: den praktiska pumpflaskan och den ytterst svaga parfymeringen, som inte slår emot min parfym. Men – och nu jämför jag med min älskade Lipikar Baume AP från La Roche Posay – den saknar det där lilla extra som krävs för att jag ska ge den mer än ett medelmåttigt betyg. Jag blir mjuk, men inte silkesmjuk. Den ger visserligen fukt, men när min hud var som värst lyckades den inte hålla torrflagorna borta längre än en timme i alla fall.

Det här är dock ingen dålig produkt på något sätt, och jag kommer absolut att använda upp flaskan, men den lyckades inte riktigt motsvara mina (högt ställda) förväntningar.

I korthet: Bra lotion utan det lilla extra.
Pris: Jag betalade £15.50 för 400 ml hos Escentual.com.
Betyg:

