Fröken Rosa recenserar: Avène Gentle Purifying Scrub

Jag dunkar in ytterligare en recension när jag ändå är i farten, fast den här gången är det en positiv sådan. Avène har på senare tid blivit en liten favorit, och skrubben från serien för känslig kombinationshy är inget undantag – det är en riktig liten pärla.

Trots att den är anpassad för känslig hy har den ganska bra klös, vilket gör att torra flagor eller ojämnheter försvinner i ett nafs. Vill man ha ännu mer riv kan man torka av ansiktet innan applicering, så att den får verka på lätt fuktad hud. Jag blir lätt röd runt framför allt käkpartiet när jag har exfolierat mekaniskt, vilket jag också blir med denna, men det lägger sig efter en stund och då jag helst skrubbar på kvällen innan jag går och lägger mig gör det inte så mycket.

Konsistensen är geléliknande, med massor av små korn. Den lämnar ingen hinna efter sig, utan bara ren och fräsch hy. Innehåller även en skvätt salicylsyra, för oss som älskar sånt.

I korthet: Riktigt bra skrubb som gör ett grundligt jobb utan att irritera känslig hy.
Pris: 200-nånting på Apoteket, kolla på nätet efter billigare alternativ.
Betyg:

Comments

  1. Låter lovande för mig som gillar mixen av mekanisk och kemisk. Ska spana in den!

  2. Den låter riktigt trevlig!

  3. Vilken tur att den är bra! Jag har den nämligen på lager, men har inte öppnat den än för jag måste göra slut på en annan tub först. 🙂

