Bryntips!

Jag har misshandlat mina ögonbryn rätt grovt i mina dar, så som man ofta gjorde på 90-talet. Name it och jag har gjort det, typ. Nu försöker jag låta dem vara så mycket som möjligt – här är några tips jag har plockat upp längs vägen.

Plocka aldrig framför en förstoringsspegel. Risken att du plockar bort för mycket ökar om du ser brynen i 10x förstoring, och ärligt talat: om du inte ser de där små håren i badrumsspegeln så gör ingen annan det heller.

Klipp. Ta en rengjord mascaraborste och borsta brynhåren rakt upp, klipp sedan de strån som sticker utanför ”linjen”. Klipp inte för mycket bara, då kan det se konstigt ut. Använd en brynsax, som den här från Japonesque, eller en vanlig nagelsax. Jag använder nagelsax!

 

 

 

 

 

 

 

En bra pincett är a och o. Själv använder jag Tweezermans pincetter, den vinklade varianten – här från Beautybay – men det funkar egentligen med vilken pincett som helst, bara den av vass nog att ta bort de minsta håren. Tweezermans pincetter håller dock hög kvalité, jag har haft min i flera år och den känns fortfarande som ny.

Brynskugga ger ett mjukare intryck. Jag gillar dock rätt definierade bryn, så jag kombinerar med en brynpenna, men det är ju en smaksak. Ett bra kit att ha i sminkväskan är min favorit Brow Box från Urban Decay, som jag har recenserat här. Många gillar Benefits Brow Zings, men de nyanserna är för röda/varma för mig.

Vax eller gelé, du bestämmer. Personligen föredrar jag att fixera mina bryn med gelé då de är tunna, och vaxet blir för ”tungt”.

Comments

  1. Bra bryntips!

    Gillar också min Tweezerman, den bästa jag har haft.

    Jag använder gelé, Shiseido Translucent Eyebrow Shaper (fick i present i Juni).

    Nu när det är snön kommit färgar jag ögonbrynen, enda nackdelen är att färgen ser för stark ut första dagarna. Hihi när du träffade mig hade jag precis färgat ögonbrynen! De såg för mörka ut då, men nu ser det bra ut 🙂

    • Jag har visserligen aldrig färgat mina bryn, men jag kan tänka mig att det är stor försiktighet som gäller där!

  2. Hmm… jag har aldrig testat gelé eller nåt annat för att hålla brynen ”på plats”… har du något bra budget-tips om man vill testa?

  3. Hua ja, på 90-talet saboterades många ögonbryn minsann. Så även mina. Minns att jag plockade loss i ett fåfängt försök att få till likadana bryn som Madonna hade anno 1993, vilket var dömt att misslyckas. Den ungdomen, den ungdomen…

