Fröken Rosa recenserar: Avène Hydrance Optimal Light Hydration Cream

Jag fortsätter att testa mig igenom Avènes sortiment, och idag har turen kommit till fuktkrämen Light Hydration Cream.

Light Hydration Cream är, som namnet antyder, en lätt kräm för normal- och blandhy med sebumreglerande egenskaper – sebum är ju som ni vet porernas smörjmedel och också det som gör att huden ser flottig ut mot slutet av dagen, om ni är som jag alltså – vilket håller hyn så där lagom matt men ändå med lyster. Jag var lite rädd att krämen skulle vara för lätt eftersom min hy gärna blir hiskeligt torr på vintern, men jag har klarat mig bra än så länge.

Krämen är dryg, en ärtstor klick räcker till hela ansiktet, och har den klassiska Avènedoften som jag älskar. Min hy har varken reagerat med utbrott eller torra partier, så jag antar att den uppskattar vad den får. Light Hydration Cream finns även i en variant med SPF20, som jag nog ska prova till sommaren. (Ack, så långt bort.)

I korthet: Riktigt bra fuktkräm som gör sitt jobb utan att göra så mycket väsen av sig.
Pris: 245 kr på Apoteket, £12.70 (+ frakt) hos Escentual, £13.50 (+ frakt) hos The Garden Pharmacy.
Betyg:

Comments

  1. Vad kul att den funkar så bra för dig också! Jag behöver snart en ny tub =) Så himla bra att man kan välja med och utan spf!

  2. Gillar den också! Ingen wonderworks kräm men (vad som nu är det??) men väldigt skön och gör det den ska!

  3. Har du testat varianten med spf? Undrar om den är fet, många cremer med spf känns så feta, dom lägger sig som ett lock ovanpå liksom. Jag har testat LaRochePosay Rosalic eller vad den heter, med spf 15. Gillar den inte, den blir fet och återfuktar inte. Inte min hy iallafall.

