Fröken Rosa recenserar: Avène Gentle Gel Cleanser

Jag kan inte bärga mig längre, nu måste jag recensera den här rengöringen från Avène som jag tycker så mycket om!

Min hy är en typisk kombinationshy med lite fetare t-zon, som också kan vara lite bråkig emellanåt med småplitor, tilltäppta porer och rödflammiga kinder, så när jag läste att Avènes serie för känslig blandhy var på gång till Sverige blev jag himla glad – för det är ju faktiskt inte bara torr hy som kan vara känslig.

Gentle Gel Cleanser innehåller massor av vatten från thermalkällan i Avène, som hittas i alla företagets produkter och sägs ha lugnande egenskaper. Cleansern doftar milt men inte parfymerat, om ni förstår vad jag menar, och det är en doft jag mer än gärna har under näsan på morgonen. Milda rengöringar kan ibland vara lite mesiga när det kommer till sminkborttagning, men så är icke fallet här – dagens makeup försvinner utan vidare och lämnar huden ren och mjuk. Okej, den biter inte på mascara, men till ögonen har jag en separat rengöring i vilket fall som helst.

Sedan jag började använda Avènes produkter (i min dagliga rutin ingår även fuktserum och dagkräm) har min hy blivit finare och jämnare, och jag slipper de värsta utbrotten. Mensfinnar kommer ju ändå, vad jag än kletar på, så de räknar jag med att aldrig slippa. Jag är jättenöjd med vad jag har testat än så länge, och vill hemskt gärna testa mer!

I korthet: Mild cleanser som rengör ordentligt utan att torka ut eller irritera huden.
Pris: 225 kr på Apoteket, £10.80 (+ frakt) hos Escentual, £11.50 (+ frakt) hos The Garden Pharmacy.
Betyg:

Comments

  1. Låter mycket intressant. Jag funderar på antingen den eller en rengöring från La roche posay.

  2. Den verkar ju jättebra! Den hamnar på inköpslistan =)

  3. Jag har läst så mycket bra om den, men min inre budgetshopaholic skriker ”NOOOOO!” 😛

