Fröken Rosa recenserar: Karin Herzog Oxygen Face Cream

Jag har förstått av läsarkommentarer att min recension av denna kräm är efterlängtad, så jag hoppas att ni inte blir besvikna nu när recensionen i sig inte är så positiv. Men vi kommer till det senare! Först lite produktinformation*, saxat från hemsidan:

Oxygen Face Cream motverkar acne eftersom den dödar bakterier. När krämen appliceras på huden pressas oxygen (syre) och fukt ner i huden och dödar bakterier på ett naturligt sätt samtåterfuktar huden.
Detta ger samtidigt mikromassage som stimulerar blodcirkulationen och förbättrar därmedämnesomsättningen som hjälper huden att bli av med slaggprodukter.
Oxygen Face Cream hjälper också huden att normalisera talg produktionen och balanserarhudens fetthinna. Oxygen Face Cream är fämst avsedd för yngre personer 13 – 24 år. Den bevarar ungdomensfräschetmotverkar acne och andra orenheter i huden.

Jag bör väl nämna att jag inte har problem med acne, utan snarare pormaskar och tilltäppta porer, och det var dessa jag hoppades få bort med denna kräm. Tyvärr har jag märkt en ökning av vita pluppar, främst i pannan men även runt hakan, sedan jag började använda Oxygen Face, därav det låga betyget.

Appliceringen av krämen kräver ett eget stycke, då den är lite speciell. Tanken är att man ska använda den medföljande spateln till att stryka krämen över ansiktet eftersom den inte ska vidröra fingertopparna (syret sugs då upp av fingrarna istället), och sen låta krämen sitta på ansiktet i ungefär en minut. Överflödet ska sedan masseras in. Spateln tyckte jag var värdelös, så jag använde en gammal concealerpensel istället till appliceringen, vilket fungerade bättre. Det tar ett tag för krämen att sjunka in i huden, och därför har jag bara använt den under natten – jag har svårt att se hur det skulle funka med makeup ovanpå den ganska kladdiga ytan som uppstår.

Trots att Oxygen Face är sebumregulerande och lämpad för fet hy torkar den absolut inte ut huden, och det gillar jag! Jag har inte upplevt någon som helst stramhet eller torra fläckar, som jag kan få av andra aktiva krämer, så på den punkten blir det med beröm godkänt. I övrigt – not so much. Jag skulle kunna stå ut med den krångliga appliceringen om krämen faktiskt fungerade, men då den inte gör det blir betyget därefter.

En sak till – då den aktiva ingrediensen är syre bleker den ansiktshår, och det syns framför allt på mina ögonbryn där det är lätt att missa lite. Försiktighet anmodas alltså, såvida man inte vill ha blekta ögonbryn. I så fall är det bara att kladda på.

I korthet: Lovar runt men håller tunt.
Pris: 399 kr.
Betyg:

*Omotiverad fetstil och dylikt ej mina

Comments

  1. Bra recension! Jag har tyckt att det låter lite jobbigt med spatel och allt, jag vill helst ha en kräm som man kan klämma ut och bara smörja in.

    • Tack – visst var jag utförlig den här gången? 😉 Jag gillar inte heller att hålla på och mecka, enkelt ska det vara!

