Sminkar ni er på bussen/tunnelbanan/tåget?

Jag imponeras alltid av tjejer som sminkar sig på väg till jobbet eller skolan, dels för att jag själv är så pedantisk att jag hellre går upp lite tidigare för att sminka mig i lugn och ro, och dels för att de flesta är så himla duktiga på att lägga på allting trots en skumpande buss eller ett krängande tåg. När jag var i London senast, i maj, tog jag tunnelbanan i rusningstrafik och kunde inte låta bli att stirra på en tjej som satt och sminkade sig med allt hon hade i sin väska. Vi snackar rubbet: foundation, concealer, primer, ögonskugga, mascara… Jättefin blev hon!

Den enda gången jag har dragit fram en mascaraborste på bussen var för några månader sedan, när jag hade försovit mig. Jag hade grundat hemma med färgad dagkräm och rouge.

Hur gör ni?

Do you prefer to do your makeup in the comfort of your home or are you happy to do it on your way to work or school?

Comments

  1. makeuponista says:

    Jag går upp lite tidigare och sminkar mig så att jag är klar att gå sedan 🙂

  2. Yep, om jag inte orkat upp i tid så fixar jag mig på tunnelbana/buss. Inte så avancerat som det skulle kunna vara, utan mest concealer/foundation, rouge, ouder, ögonbryn och mascara. Krävs det så kan jag göra en hel festmakeup på en skumpig buss 🙂

  3. I Japan är det supervanligt att man sminkar sig på tågen. Men det anses lite ofint att göra det, så det händer att man ser vett och etikett-planscher där tjejer uppmanas att sminka sig hemma.

    Själv har jag bara sminkat mig på tåget till jobbet en gång och då hade jag kraftigt försovit mig.

  4. Jag gör som du, dvs går upp tidigt, men om det skulle behövas skulle jag nog kunna få till en rejäl sminkning på bussen…

    • Mja, mascara och puder är det jag kan sträcka mig till… det andra vill jag göra hemma.

  5. skulle aldrig kunna sminka mig när jag är ”på väg” de blir bara tokigt eller det känns inget bra. Gillar inte ens att sminka mig borta, hemma framför spegeln är bäst!

    • Haha, ibland får jag problem om jag är bortrest och inte har en bra spegel eller bra ljus på rummet.

  6. Jag blir också lika imponerad av Londontjejerna varje gång! Men själv håller jag mig till badrummet.

    • Jag brukar titta på hur Londontjejerna klär sig också, alltid roligt att snappa upp lite tips. 😉

  7. Cyt Lennhammer says:

    Jag sminkar mig inte så mycket, men det jag gör fixar jag hemma.

  8. Jag sminkar mig gärna på buss/tåg men jag tycker det är ganska bökigt. De senaste åren har jag cyklat till jobbet, så det har mest blivit tidiga morgnar på jobbet då jag plockat fram mitt kit.

  9. Katarina says:

    Hinner jag inte sminka mig hemma så får det vara helt. 🙂 Det är väldigt sällan jag inte hinner, eftersom det tar ca 2 minuter att he på lite concealer, puder och mascara. 🙂

  10. Jag går upp tidigare för att sminka mig i lugn och ro. Har också sett tjejer sminka sig på t-banna och fina blir de, jag skulle inte kunna hålla i en spegel och sminka mig med bara en hand;))!

  11. Nope. Jag går hellre upp 05:15 !!! och då hinna sitta vid sminkbordet i en halvtimme än att gå upp 05:45 och bara precis slänga på mig kläder och dra. Min eyeliner blir brokig nog som det är =)

  12. Gråpyre says:

    Jag brukar bättra på puder eller läppstift på bussen ibland, men inget mer komplicerat än så. Det skulle kännas lite ofräscht att fixa med concealer på bussen eftersom jag vill tvätta händerna noga innan och mascara/eyeliner/brynskugga gör jag nog helst inte på en skakig buss. Det blir som sagt bara en snabb uppfräschning av befintligt smink.
    Ibland får jag konstiga och sura blickar när jag drar upp puderdosan på bussen och jag kan ärligt talat inte förstå varför någon skulle kunna uppfatta mitt näspudrande som störande eller ofint…

    • Jag tar ofta fram min puderdosa för att dämpa ner lite blänk eller bättra på läppstift. Bläng tillbaka nästa gång!

  13. Johanna E says:

    Jag sminkar mig hemma, men om jag är försenad sminkar jag mig nog hellre när jag kommer fram än på bussen/tåget 🙂

