Duellen: Mineralfoundation

Jag har varit en relativt trogen användare av mineralfoundations i ett par år. Det täpper inte till porerna som traditionella foundations kan göra, och det är lätt att få både ett naturligt resultat eller mer täckande om man så önskar.

Min favorit är Intensive-formulan från Everyday Minerals, den är både täckande och helt matt. Jag gillar inte skimmer i foundations, det fixar jag hellre själv. Bra med EM är också det enorma urvalet vad gäller nyanser. Det finns verkligen en för alla! Själv använder jag Fair Neutral blandat med Soft Butter Peach, det matchar min hudton perfekt.

Trots att jag var nöjd med EM ville jag prova Laura Merciers variant, då jag gillade hennes färgade dagkräm. Här blev jag dock lite besviken, för även om resultatet blir fint så håller det inte hela dagen. Jag använder munskydd på jobbet, och då skavs det gärna av just runt munnen när jag använt LM, något som inte händer i lika stor utsträckning med EM.

Som ni ser skiljer de sig lite i färg. Den från Laura Mercier är lite gulare, medan Everyday Minerals drar en aning åt aprikost. Dock tycker jag att mineralpuder i allmänhet är rätt förlåtande så en nyansskillnad hit eller dit spelar ingen roll för min del.

Laura Mercier Mineral Powder kostar 350 kr hos Cow Parfymeri, Everyday Minerals säljs bara via hemsidan, och en stor burk kostar $12.

